Bir önceki sayfaya geri dönmek için buraya tıklayın! Sayfayı yazdırmak için tıklayın!
 
 

26.12.2015

BASIN AÇIKLAMASI
BASINA VE KAMUOYUNA

 

TÜKETİCİ BİLİNCİ ARTIYOR…

TÜKETİCİ DERNEKLERİ FEDERASYONU (TÜDEF); “GEÇTİĞİMİZ YIL TÜKETİCİ %94 ORANINDA HAKLI ÇIKTI"...

2014 YILINDA TÜKETİCİ BAŞTA BANKALAR OLMAK ÜZERE AYIPLI MAL VE HİZMETE ADETA İSYAN ETTİ...

ÖNCEKİ YIL TÜKETİCİ HAKEM HEYETLERİ (THH)' NE 883.854 OLAN BAŞVURU 2014 YILINDA 6 KAT ARTARAK 5.445.308' E; 2015’İN SON AYINDA İSE 5.800.000’ E ULAŞTI...

ARTIŞIN NEDENİ HALK ARASINDA "DELİ DUMRUL" ÜCRETLERİ DE DENİLEN BANKACILIK ÜCRETLERİ...

"ÖNCEKİ YIL 599.210 OLAN BANKACILIK ŞİKAYETLERİ GEÇTİĞİMİZ YIL 4.900.777’ YE ULAŞARAK THH’ LERE YAPILAN TOPLAM BAŞVURUNUN %90’INI OLUŞTURDU...

BANKACILIK BAŞVURULARINI SIRASIYLA 463.130 KİŞİYLE, %9 ORANINDA AYIPLI MAL VE HİZMET, 74.230 KİŞİYLE, %1 ORANINDA MESAFELİ SÖZLEŞME VE ABONELİK SÖZLEŞMELERİ İZLİYOR...

81 İLDEKİ 1010 THH ŞİKAYETLERE YETİŞEMİYOR. BAZI HAKEM HEYETLERİ ANCAK 1-1,5 YILDA KARAR VEREBİLİYOR...

TÜDEF; "THH'LER VE MAHKEMELERİ TIKAYAN HAKSIZ BANKACILIK ÜCRETLERİNİN DOĞRUDAN VATANDAŞA İADESİ İÇİN BİR MADDELİK DÜZENLEME YETER !”...
 

Ülkemizde tüketici haklarını yerleştirmek ve tüketicilerde hak arama bilincini oluşturmak için tüketici derneklerince başlatılan çabalar meyvelerini vermeye başladı. Tüketici Dernekleri Federasyonu (TÜDEF) tarafından Federasyon’ un Ankara’daki Genel Merkezinden 26.12.2015 tarihinde Genel Başkan Hasan Atak imzasıyla yapılan yazılı açıklamada; “Türkiye' de ‘Tüketici Hakları’ ve ‘Tüketicinin Korunması’ kavramları bilinmezken ve bu alanda tek bir yasa dahi yokken, 1990' lı yılların başında kurulan ilk tüketici derneklerinin, bu kavramları topluma mal etme çabalarının meyvelerini vermeye başladığı” ileri sürüldü. Açıklamada “Bu alandaki mücadelelerini 2003 yılından itibaren TÜDEF önderliğinde güç birliği yaparak sürdürmeye devam eden tüketici derneklerince, özellikle geçtiğimiz son iki yılda, haksız bankacılık ücretlerine karşı çeşitli kampanyalarla desteklenen hukuksal mücadelelerin kazanılmasının çok etkili olduğu” vurgulandı.

“Deli Dumrul” ücretlerine isyan
Açıklamada şöyle denildi: “ Çeşitli tüketici sorunlarına karşı hakkını aramak için 2002 yılında Tüketici Hakem Heyetleri (THH)’ ne 33.375 tüketici başvururken, bu rakam 2017’ de 82.873’ e, 2012’ de 446.054’ e ulaştı. 2014 yılında tüketici, üzerine yağmur gibi yağan ve halk arasında ‘Deli Dumrul’ ücretleri de denilen bankacılık ücretlerine adeta isyan etti . Bu alanda Federasyonumuz önderliğinde bileşenimiz olan derneklerimizce bankacılık ücretlerine karşı çeşitli kampanyalarla desteklenen hukuksal mücadelelerin de kazanılmasıyla 2013 yılında 883.854 olan başvuru 2014 yılında 6 kattan fazla bir artışla 5.445.308 olarak gerçekleşti*. 2015’in son ayında ise tüketici başvuruları yaklaşık 5.800.000’ e ulaştı. Tüketici 2014 yılındaki tüm bu başvurularda %94,02 oranında haklı çıktı**. 2013 yılında sadece 599.210 olan bankacılık başvuruları geçtiğimiz yıl 4.900.777’ ye ulaşarak THH’ lere yapılan toplam başvurunun %90’ını oluşturdu***. Bankacılık başvurularını sırasıyla 463.130 kişiyle %9 oranında ayıplı mal ve hizmet, 74.230 kişiyle mesafeli sözleşme ve abonelik sözleşmeleri, 25.373 kişiyle taksitli, kampanyalı, kapıdan satışlar ve 3.049 kişiyle turistik başvurular izledi”****.

Hakem Heyetleri yetişemiyor
Güncel tüketici sorunlarını ilk elden ve kısa sürede çözümlemek amacıyla 81 ilde ve 919 ilçede kurulan 1010 THH’ nin başvurulara yetişemediği de ifade edilen açıklamada devamla şöyle denildi: “Bankalarca tüketicilerden haksız yere alındığı yargı karaları ile kesinleşmiş olan; dosya masrafı, kart ücretleri, ipotek fek ücretleri nedeniyle, dağ gibi yayılan şikayet dosyaları karşısında başta yetişmiş personel olmak üzere mekan, posta, kırtasiye giderleri sıkıntısı çeken heyetler büyük güçlük yaşıyor. Tüketicinin yoğun başvuruları karşısında Ankara – Çankaya, Bursa-Orhangazi’de üç, Adana – Seyhan, İstanbul – Kartal, Antalya – Kepez, İzmir – Karşıyaka, Bursa– Nilüfer ve İzmir – Karabağlar ve Ankara Keçiören’ de ikişer Hakem Heyeti kurulmasına rağmen dağ gibi büyüyen şikayet dosyaları karşısında bu heyetler adeta çaresiz kalıyorlar”.

Bir maddelik düzenleme ile önlenir
TÜDEF açıklamasında son olarak yasaya göre tüketicinin sorununun 6 ayda çözülmesi gerekirken büyük merkezlerdeki heyetlerde bu süre 1-1,5 yılda kadar uzayan hak arama çilesine neden olduğu, tüketicilerin yasal olarak haksızlığı kesinleşmiş olan bankacılık ücretlerini geri alabilmek için tek tek başvurmak zorunda olması nedeniyle THH ve Tüketici Mahkemelerinin tıkandığı belirtilerek şöyle denildi: “Devletin bu yığılmayı ve THH ve mahkemelere yaptığı ek kaynak aktarmalarının yetersiz kalmasını önlemek için tüketicilerde haksız yere alındığı yargı karaları ile kesinleşmiş olan ‘Deli Dumrul’ ücretlerinin, ‘bankalarca tüketicinin hesabına direkt iadesi’ kapsamında bir maddelik yasal düzenleme yapması yeterli olacaktır”.

Basınımıza ve kamuoyuna saygıyla duyurulur.

Hasan ATAK
TÜDEF Genel Başkanı


GRAFİKLER:
Kaynak: Gümrük ve Ticaret Bakanlığı THH seminer sunuları, çeşitli iller, 2015.
 


BASIN AÇIKLAMAMIZIN İNTERNETTEKİ YANSIMALARI

http://www.aydinlikgazete.com/ekonomi/tuketici-yuzde-94-hakli-cikti-h81056.html

http://www.beserhaber.com/guncel/banka-kredi-dosya-masrafi-nasil-geri-alinir-basvuru-yapma-banka-bitti-artik-kredi-dosya-masrafi-geri-alma-yolu-aksama-dogru-h7210.html